10 sfaturi de la Protectia Consumatorilor, cand mergeti in service

Miercuri, 21 iulie 2010
Sursa: ANPC
10 sfaturi de la Protectia Consumatorilor, cand mergeti in service

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a derulat, in prima jumatate a lunii iunie, un control la nivel national privind respectarea prevederilor legale din domeniul protectiei consumatorilor la service-urile auto. Au fost constatate abateri de la legislatia in vigoare la aproape 500 de operatori economici, legate de legalitatea functionarii, informarea consumatorilor, acordarea garantiilor s.a.

In urma acestui amplu control, cei de la Protectia Consumatorului au rezumat concluziile intr-un set de zece sfaturi pentru automobilisti. Iata ce trebuie sa stiti cand mergeti cu masina intr-un service auto:

1 - Inainte de a lasa autoturismul intr-un service, asigurati-va ca service-ul functioneaza legal si este autorizat de RAR pentru aceasta activitate.

2 - Preturile sunt libere, ele pot varia de la o societate la alta. Service-urile care au personal deosebit de calificat si au o dotare tehnica speciala, pot practica tarife mai mari. Informati-va in prealabil asupra tarifelor inainte de a lasa autoturismul si nu ezitati sa solicitati un deviz estimativ al interventiei. Service-urile sunt obligate sa afiseze preturile cu TVA intr-o maniera vizibila si lizibila in zona de receptie a clientelei si sa precizeze modul de calcul utilizat (ora fizica sau baremurile de timp/ora tehnologica pentru reparatii furnizate de producator).

3 - Service-ul este obligat sa furnizeze o factura, emisa in dublu exemplar, originalul fiind dat clientului insotit de chitanta (formularul fiscal) sau chitanta eliberata de POS (la plata cu card).
Factura trebuie sa fie detaliata si sa contina urmatoarele informatii: denumirea si adresa societatii, numele clientului, data si locul efectuarii reparatiei, modul de calcul al manoperei (timp fizic sau barem de timp/ora tehnologica), piesele de schimb utilizate (cantitate/pret), alte materiale de intretinere, consumabile utilizate (cantitate/pret), numarul de inmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul), Daca factura vi se pare excesiva ca valoare, solicitati o verificare, cu catalogul de operatii tehnologice, cu ajutorul personalului. In cele mai multe cazuri, acesta se gaseste sub forma unui fisier informatic in programul de editare al facturii.

4 - Solicitarea unui deviz va ajuta sa estimati costurile si nu va angajeaza. Devizul trebuie sa contina descrierea precisa a lucrarilor care se vor efectua, costul manoperei, lista pieselor de schimb necesare, termenul de reparatie, durata de valabilitate a devizului. Daca devizul este semnat de ambele parti, acesta se poate transforma intr-un contract comercial si trebuie sa se emita o nota de comanda pentru reparatie.

5 - Nota de comanda (reparatie) se redacteaza pe un formular cu antetul societatii si trebuie sa cuprinda: data, identitatea clientului, tipul/modelul autovehiculului si kilometrajul, natura exacta a reparatiilor de efectuat, costul probabil al acestor interventii, durata imobilizarii autovehiculului. Starea autoturismului in timpul reparatiei poate fi mentionata in nota iar clientul poate atrage atentia asupra unor echipamente montate. Service-ul devine raspunzator de starea autoturismului si raspunde pentru orice paguba produsa pe perioada interventiei.
Este important ca cele doua parti sa consemneze in scris toate informatiile pentru a evita discutiile la preluarea vehiculului, daca veti constata pagube sau lipsa unor accesorii. Nota de comanda (reparatie) semnata de cele doua parti prezinta urmatoarele avantaje: constituie o proba despre ce s-a cerut si ajuta la contestarea facturii ulterioare care ar contine reparatii suplimentare neacceptate, serveste la compararea cu factura, va constitui dovada, in caz de responsabilitate a service-ului, pentru lucrari neefectuate sau necorespunzatoare, daca autoturismul nu este restituit in termenul stabilit, puteti soma service-ul sa respecte termenul inscris printr-o scrisoare recomandata cu confirmarea primirii.
Daca service-ul nu are un formular tip, trebuie sa realizati o astfel de “nota” pe o hartie cu stampila societatii.
Service-ul trebuie sa va informeze, ca specialist in domeniu auto, daca in cursul reparatiei identifica un element care se poate defecta sau este defect si exista riscul unei defectiuni iminente (care poate constitui un risc pentru securitatea dumneavoastra) pentru obtinere acordului de reparare.

6 - Pentru piesele de schimb din stocurile proprii utilizate de service la reparatie se acorda garantie conform Legii 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate lor.
Pentru interventia realizata (manopera), Legea OG 21/1992 privind protectia consumatorilor obliga operatorul economic sa acorde o garantie. Fiecare societate aplica propria politica comerciala fata de clienti referitor la durata acestei garantii.
Specialistii din service au datoria sa consilieze clientii asupra unor reparatii ce sunt necesare a fi efectuate, explicand motivele recomandarilor.

7 - Service-ul este depozitarul autoturismului care ii este incredintat.
Pe timpul reparatiei, costurile sunt suportate de service daca automobilul este furat sau deteriorat in plus fata de receptia efectuata. Ca regula generala, jurisprudenta limiteaza responsabilitatea service-ului la ceea ce este previzibil a se gasi in interiorul unui autoturism: haine, harti, bagaje, scule etc. si nu obiecte de valoare ca bijuterii, blanuri sau aparate hi-fi, video. In astfel de situatie este prudent sa nu lasati astfel de obiecte sau daca nu puteti face altfel, preveniti societatea.

8 - Service-ul are obligatia sa va restituie piesele inlocuite, cu exceptia acelora care sunt utilizate la reparatie in perioada garantiei.

9 - Service-ul este responsabil de accidentele care pot surveni in interiorul spatiului de lucru, cu conditia ca nicio neglijenta sa nu fie imputata clientului.

10 - In cazul existentei unei nemultumiri privind reparatia efectuata, consumatorii trebuie sa incerce intai o rezolvare pe cale amiabila. Daca acest lucru nu este posibil, se pot adresa structurilor teritoriale ale ANPC cu o reclamatie in scris, insotita de copii ale documentelor probatorii: factura-chitanta, certificat de garantie, nota de comanda etc.

Trimite pe:
You need to upgrade your Adobe Flash Player. Return to 24auto
trimite unui prieten
printeaza

SAB 2015 - editie internationala, in perioada 1-11 octombrie

Salonul Auto Bucuresti & Accesorii, editia a XIII-a internationala si platforma de business nr. 1 a domeniului auto din Romania va avea loc in perioada 1-11 octombrie 2015, pe o suprafata de peste ...
>> detalii
 

Anvelopa care se umfla si se dezumfla singura, prezentata de Goodyear

Goodyear expune la Salonul de la Geneva anvelopa sa concept Triple Tube. Dezvoltata de Centrul pentru Inovare Goodyear din Luxemburg, anvelopa poate sa se umfle si sa se dezumfle in functie de ...
>> detalii
 

Prima anvelopa de vara omologata pentru utilizare iarna

Noua anvelopa Michelin CrossClimate constituie rezultatul fuziunii dintre doua tehnologii distincte: cea a anvelopelor de vara si cea a anvelopelor de iarna - doua domenii considerate, pana in ...
>> detalii
 

GPS-urile auto portabile, mult mai ieftine decat cele integrate

Mio Technology, unul dintre cei mai renumiti producatori de dispozitive GPS la nivel mondial, a realizat un studiu comparativ cu privire la diferentele de costuri si functionalitate intre  ...
>> detalii
 

Rabla 2015 - cu 5.000 de tichete in plus, fata de 2014

Dupa toate probabilitatile, Programul Rabla 2015 va fi operational efectiv incepand din luna martie. Vor fi disponibile 25.000 de tichete, cu 5.000 mai multe fata de anul trecut, valoarea unui tichet ...
>> detalii
 

Harta calitatii drumurilor din Romania

Putini dintre noi stiu ca, in prezent, calitatea drumurilor din Romania este monitorizata pe o harta online. Proietul a demarat ca o initiativa privata, fara vreun scop comercial. Informatia provine ...
>> detalii
 

Previziuni referitoare la piata locala de dispozitive GPS

Valoarea vanzarilor de dispozitive GPS ar putea urca anul acesta la 5,5 milioane de euro, pe fondul achizitiei de produse mai scumpe, dar care ofera mai multe facilitati, precum actualizari gratuite ...
>> detalii
 

Zece sfaturi pentru soferi, pe timp de iarna

Inainte de a pleca la drum pe timp de iarna, este necesar sa tineti cont de cateva sfaturi simple. Astfel puteti avea o calatorie cat mai sigura, in cele mai vitrege conditii meteorologice. 1. ...
>> detalii
 

Programul Prima Masina - ce trebuie stiut

Guvernul a aprobat normele de aplicare a programului Prima Masina. Astfel, cei care vor achizitiona un autovehicul prin programul Prima Masina vor beneficia de o perioada de creditare de maximum 5 ...
>> detalii
 

CALCULATOR TIMBRU DE MEDIU

Incepand de astazi, noul timbrul de mediu inlocuieste vechea taxa auto de poluare.   Conform exemplelor de calcule din presa, pentru automobilele Euro 3 si Euro 4, la inmatriculare se va plati ...
>> detalii