10 sfaturi de la Protectia Consumatorilor, cand mergeti in service

Miercuri, 21 iulie 2010
Sursa: ANPC
10 sfaturi de la Protectia Consumatorilor, cand mergeti in service

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a derulat, in prima jumatate a lunii iunie, un control la nivel national privind respectarea prevederilor legale din domeniul protectiei consumatorilor la service-urile auto. Au fost constatate abateri de la legislatia in vigoare la aproape 500 de operatori economici, legate de legalitatea functionarii, informarea consumatorilor, acordarea garantiilor s.a.

In urma acestui amplu control, cei de la Protectia Consumatorului au rezumat concluziile intr-un set de zece sfaturi pentru automobilisti. Iata ce trebuie sa stiti cand mergeti cu masina intr-un service auto:

1 - Inainte de a lasa autoturismul intr-un service, asigurati-va ca service-ul functioneaza legal si este autorizat de RAR pentru aceasta activitate.

2 - Preturile sunt libere, ele pot varia de la o societate la alta. Service-urile care au personal deosebit de calificat si au o dotare tehnica speciala, pot practica tarife mai mari. Informati-va in prealabil asupra tarifelor inainte de a lasa autoturismul si nu ezitati sa solicitati un deviz estimativ al interventiei. Service-urile sunt obligate sa afiseze preturile cu TVA intr-o maniera vizibila si lizibila in zona de receptie a clientelei si sa precizeze modul de calcul utilizat (ora fizica sau baremurile de timp/ora tehnologica pentru reparatii furnizate de producator).

3 - Service-ul este obligat sa furnizeze o factura, emisa in dublu exemplar, originalul fiind dat clientului insotit de chitanta (formularul fiscal) sau chitanta eliberata de POS (la plata cu card).
Factura trebuie sa fie detaliata si sa contina urmatoarele informatii: denumirea si adresa societatii, numele clientului, data si locul efectuarii reparatiei, modul de calcul al manoperei (timp fizic sau barem de timp/ora tehnologica), piesele de schimb utilizate (cantitate/pret), alte materiale de intretinere, consumabile utilizate (cantitate/pret), numarul de inmatriculare al autoturismului (eventual kilometrajul), Daca factura vi se pare excesiva ca valoare, solicitati o verificare, cu catalogul de operatii tehnologice, cu ajutorul personalului. In cele mai multe cazuri, acesta se gaseste sub forma unui fisier informatic in programul de editare al facturii.

4 - Solicitarea unui deviz va ajuta sa estimati costurile si nu va angajeaza. Devizul trebuie sa contina descrierea precisa a lucrarilor care se vor efectua, costul manoperei, lista pieselor de schimb necesare, termenul de reparatie, durata de valabilitate a devizului. Daca devizul este semnat de ambele parti, acesta se poate transforma intr-un contract comercial si trebuie sa se emita o nota de comanda pentru reparatie.

5 - Nota de comanda (reparatie) se redacteaza pe un formular cu antetul societatii si trebuie sa cuprinda: data, identitatea clientului, tipul/modelul autovehiculului si kilometrajul, natura exacta a reparatiilor de efectuat, costul probabil al acestor interventii, durata imobilizarii autovehiculului. Starea autoturismului in timpul reparatiei poate fi mentionata in nota iar clientul poate atrage atentia asupra unor echipamente montate. Service-ul devine raspunzator de starea autoturismului si raspunde pentru orice paguba produsa pe perioada interventiei.
Este important ca cele doua parti sa consemneze in scris toate informatiile pentru a evita discutiile la preluarea vehiculului, daca veti constata pagube sau lipsa unor accesorii. Nota de comanda (reparatie) semnata de cele doua parti prezinta urmatoarele avantaje: constituie o proba despre ce s-a cerut si ajuta la contestarea facturii ulterioare care ar contine reparatii suplimentare neacceptate, serveste la compararea cu factura, va constitui dovada, in caz de responsabilitate a service-ului, pentru lucrari neefectuate sau necorespunzatoare, daca autoturismul nu este restituit in termenul stabilit, puteti soma service-ul sa respecte termenul inscris printr-o scrisoare recomandata cu confirmarea primirii.
Daca service-ul nu are un formular tip, trebuie sa realizati o astfel de “nota” pe o hartie cu stampila societatii.
Service-ul trebuie sa va informeze, ca specialist in domeniu auto, daca in cursul reparatiei identifica un element care se poate defecta sau este defect si exista riscul unei defectiuni iminente (care poate constitui un risc pentru securitatea dumneavoastra) pentru obtinere acordului de reparare.

6 - Pentru piesele de schimb din stocurile proprii utilizate de service la reparatie se acorda garantie conform Legii 449/2003 privind vanzarea produselor si garantiile asociate lor.
Pentru interventia realizata (manopera), Legea OG 21/1992 privind protectia consumatorilor obliga operatorul economic sa acorde o garantie. Fiecare societate aplica propria politica comerciala fata de clienti referitor la durata acestei garantii.
Specialistii din service au datoria sa consilieze clientii asupra unor reparatii ce sunt necesare a fi efectuate, explicand motivele recomandarilor.

7 - Service-ul este depozitarul autoturismului care ii este incredintat.
Pe timpul reparatiei, costurile sunt suportate de service daca automobilul este furat sau deteriorat in plus fata de receptia efectuata. Ca regula generala, jurisprudenta limiteaza responsabilitatea service-ului la ceea ce este previzibil a se gasi in interiorul unui autoturism: haine, harti, bagaje, scule etc. si nu obiecte de valoare ca bijuterii, blanuri sau aparate hi-fi, video. In astfel de situatie este prudent sa nu lasati astfel de obiecte sau daca nu puteti face altfel, preveniti societatea.

8 - Service-ul are obligatia sa va restituie piesele inlocuite, cu exceptia acelora care sunt utilizate la reparatie in perioada garantiei.

9 - Service-ul este responsabil de accidentele care pot surveni in interiorul spatiului de lucru, cu conditia ca nicio neglijenta sa nu fie imputata clientului.

10 - In cazul existentei unei nemultumiri privind reparatia efectuata, consumatorii trebuie sa incerce intai o rezolvare pe cale amiabila. Daca acest lucru nu este posibil, se pot adresa structurilor teritoriale ale ANPC cu o reclamatie in scris, insotita de copii ale documentelor probatorii: factura-chitanta, certificat de garantie, nota de comanda etc.

Ibiza
Trimite pe:
trimite unui prieten
printeaza

Mio MiVue 568 Touch - camera cu GPS si alerte radar actualizate pe viata

Mio Technology, unul dintre cei mai renumiti producatori  de dispozitive GPS la nivel mondial, lanseaza pe piata locala MiVue 568 Touch, camera video cu touch screen, GPS incorporat si care ...
>> detalii
 

Un nou serviciu Internet Banking la Porsche Bank

Porsche Bank, prima banca specializata pe domeniul auto de pe piata romaneasca, parte a Porsche Finance Group Romania, a lansat un nou serviciu de Internet Banking. Acesta este disponibil din luna ...
>> detalii
 

Diesel sau benzina - ce motorizare alegem?

Redam mai jos un un comunicat de presa difuzat sub genericul „Sfatul Bosch” si redactat sub forma unui ghid pentru automobilisti. Este foarte util in privinta eternei dileme - ce alegem ...
>> detalii
 

Mio MiVue 500, cu inregistrare Full HD si supraveghere continua

Mio Technology, liderul pietei autohtone de dispozitive GPS, lanseaza pe piata locala seria de camere video MiVue 500, compusa din cinci modele noi ce dispun de inregistrare Full HD si inregistrare ...
>> detalii
 

Cel mai avansat sistem de parcare, importat si in Romania

Digi4Park, cel mai avansat sistem de parcare existent pe piata auto, este importat pentru prima data in Romania de catre compania Edotec. Pe langa faptul ca este primul kit de parcare aftermarket care ...
>> detalii
 

Android la bordul automobilelor, prin Open Automotive Alliance

Open Automotive Alliance (OAA) a fost constituita la inceputul anului 2014, de catre companii din domeniile tehnologie si auto. Obiectivul consta in asigurarea unor forme atractive si sigure de ...
>> detalii
 

Ministrul Korodi vrea Rabla 2015 cu eco-bonusuri marite

Attila Korodi, ministrul Mediului si Schimbarilor Climatice, a sustinut ieri o conferinta de presa in care s-a declarat multumit de modul cu s-a derulat pana acum Programul Rabla 2014. "La trei ...
>> detalii
 

Salonul Auto Bucuresti & Accesorii 2014, sustinut de APIA

Compania Premium Expo, organizator al Salonului Auto Bucuresti si Accesorii, anunta initierea parteneriatului cu APIA - Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile, singura asociatie din ...
>> detalii
 

Programul Rabla 2014 - conditiile de desfasurare

Programul Rabla 2014 va demara dupa 1 aprilie, iar Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), care geastioneaza acest program, a deschis sesiunea de depunere de dosare pentru validarea dealerilor si ...
>> detalii
 

CALCULATOR TIMBRU DE MEDIU

Incepand de astazi, noul timbrul de mediu inlocuieste vechea taxa auto de poluare. Conform exemplelor de calcule din presa, pentru automobilele Euro 3 si Euro 4, la inmatriculare se va plati mai mult ...
>> detalii